Franse sferen in Echo’s van Satie in Den Haag
Op 11 juli dompelen Geerten van de Wetering en het Haagse Ensemble Klang de intieme Waalse Kerk in Den Haag letterlijk in Franse sferen. De 100ste sterfdag dit jaar van componist Erik Satie is de aanleiding een eerbetoon te brengen aan deze veelzijdige en invloedrijke Franse componist. Het concert Echo’s van Satie biedt een spannende ontmoeting met zijn muziek. Van de beroemde Gymnopédies en Gnossiennes tot de minder bekende Messe de Pauvres en kleinere werken: ze komen allemaal voorbij in nieuwe arrangementen en verrassende combinaties. Als slotstuk van de avond klinkt Satie’s Parade waarbij organist Van de Wetering en Ensemble Klang letterlijk alle toeters en bellen uit de kast halen. Ter afwisseling klinken er enkele eigentijdse composities die zijn geïnspireerd op of beïnvloed door Satie’s werk. De sensatie deze zomer voor muzikale fijnproevers.
Geboorte van moderne muziek
Op 1 juli 1925 overleed Erik Satie, een van de meest excentrieke en unieke figuren in Parijs rond 1900. “Met composities zoals de Gymnopédies en Gnossiennes legde hij de basis voor het latere minimalisme”, vertelt Van de Wetering enthousiast. Hij vervolgt: “Satie brak radicaal met tradities: eigenzinnig, poëtisch en altijd verrassend. Zonder Satie is het latere minimalisme met bijvoorbeeld Philip Glass niet denkbaar. Maar ook John Cage bouwde voort op Satie. De invloed van Satie op de muziek in de 20e eeuw reikt heel ver, tot ver buiten de klassieke muziek. Hoewel Satie bekend is geworden door zijn pianowerken, schreef hij ook een paar werken voor orgel. Bovendien ontving hij zijn eerste muzieklessen van de plaatselijke organist. Het mooie aan de samenwerking met Ensemble Klang is dat we Satie’s muziek op een nieuwe manier kunnen laten horen en het orgel in allerlei verrassende combinaties, van saxofoon tot gitaar, kunnen laten meekleuren”.
Al twintig jaar hongerig naar nieuwe muziek
Het Ensemble Klang ontstond toen de leden elkaar op het Haagse Koninklijk Conservatorium leerden kennen. Ze deelden een honger naar nieuwe muziek en de drive om die muziek, zo goed en compromisloos mogelijk, een podium te bieden. Twintig jaar later is die drive binnen het ensemble nog even sterk aanwezig en vertaalt zich dat naar inmiddels 17 uitgebrachte albums, concerten in binnen en buitenland en samenwerkingen met grote hedendaagse componisten zoals Peter Adriaansz, Oscar Bettison, Michael Hersch, Éliane Radigue, David Lang en Julia Wolfe. De Volkskrant noemde hun uitvoering van Satie’s Parade vorig jaar in Tilburg ‘geniaal’.
Toepasselijke plek
Echo’s van Satie vindt plaats in de Waalse Kerk in Den Haag. De Waalse Kerk herbergt een prachtig orgel van de beroemde Parijse orgelbouwer Aristide Cavaillé-Coll. Hij bouwde in de 19e eeuw tientallen orgels in Parijs, zoals bijvoorbeeld voor de Notre-Dame en Sacre-Coeur. “Ik kan me niet anders voorstellen dan dat Satie, met zijn fascinatie voor gotische architectuur en moderne techniek, bekend was met de klank van deze toen nieuwe orgels in de grote Parijse kathedralen. Het waren stuk voor stuk meesterwerken”, aldus Van de Wetering. De Waalse Kerk werpt het publiek op 11 juli een eeuw terug in de klankwereld van Satie van eenvoud, melancholie en onverwachte schoonheid.
Kaartjes en borrel
Kaarten voor deze ode aan Satie zijn te bestellen via https://podium21.nl/ . Na afloop van het concert worden de bezoekers getrakteerd op een drankje. Ook tijdens het concert kan het publiek genieten van een drankje zoals dit aan het begin van de twintigste ook gewoon was.